
Informacja publiczna
Ustawa o dostępie do informacji publicznej nakłada na jednostki samorządu terytorialnego szereg obowiązków związanych z udostępnianiem informacji publicznej. Do podstawowych obowiązków należy m.in. właściwe zakwalifikowanie posiadanych przez organ informacji, wybór odpowiedniej formy udostępnienia informacji publicznej oraz zachowanie ustawowych terminów na udostępnienie lub wydanie decyzji o odmowie udostępnienia posiadanych informacji. Dodatkowo, organ musi mieć na uwadze ochronę danych osobowych oraz ustawowe ograniczenia udostępniania informacji – zagadnienia zawiłe prawnie, które niejednokrotnie budzą wątpliwości w praktyce i orzecznictwie.
Usługi prawne Kancelarii polegają w szczególności na:
-
analizie prawnej pojawiających się wątpliwości co do interpretacji i stosowania przepisów regulujących zagadnienia o dostępie do informacji publicznej,
-
sporządzaniu opinii prawnych i ekspertyz w zakresie poszczególnych aspektów udostępniania informacji publicznej,
-
bieżącym wsparciu organów i pracowników jednostek samorządu terytorialnego w postępowaniach dotyczących udostępniania informacji publicznej (m.in. w zakresie trybów, ograniczeń, zakresu udostępnienia, form działania, odmowy udostępniania, ustalania opłat, aspektów RODO),
-
doradztwie przy sporządzaniu procedur wewnętrznych dotyczących udostępniania informacji publicznej,
-
reprezentowaniu organów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w postępowaniach sądowoadministracyjnych.