
Samorządowe kwestie ustrojowe, statutowe i terytorialne
Zagadnienia ustrojowe i statutowe jednostek samorządu terytorialnego mają kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania samorządu. Prawidłowo ukształtowane przepisy organizacyjne i kompetencyjne, ugruntowane relacje między organami jednostki, a także szereg innych aspektów organizacyjnych i formalnych, tworzą spójny mechanizm dobrze działającej jednostki samorządu terytorialnego.
Z kolei zmiany w podziale terytorialnym praktycznie zawsze wzbudzają emocje, zarówno te pozytywne, jak i te negatywne. Niestety obecnie obowiązujące przepisy w zakresie zmian terytorialnych są wysoce niedoskonałe, przede wszystkim ze względu na ich walor arbitralności. Niemniej jednak, ewentualne zmiany terytorialne zostały przez ustawodawcę uzależnione od spełnienia wymogów natury formalnej i proceduralnej, które nierzadko wymagają profesjonalnego wsparcia.
Usługi prawne Kancelarii polegają w szczególności na:
-
bieżącej obsłudze organów jednostek samorządu terytorialnego,
-
analizie i interpretacji przepisów w zakresie pozycji ustrojowej organów jednostek samorządu terytorialnego,
-
doradztwie w zakresie realizacji norm kompetencyjnych organów jednostek samorządu terytorialnego,
-
tworzeniu lub opiniowaniu statutów jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek pomocniczych,
-
analizie regulacji ustrojowych pod kątem legalności,
-
wsparciu przy tworzeniu związków samorządowych oraz innych form współpracy samorządowej,
-
reprezentowaniu organów jednostki samorządu terytorialnego w postępowaniach nadzorczych i sądowoadministracyjnych dotyczących ustrojowych aktów prawnych,
-
analizie prawnej możliwości zmian w podziale terytorialnym jednostki samorządu terytorialnego,
-
sporządzaniu opinii prawnych i ekspertyz dotyczących zmian w podziale terytorialnym,
-
wsparciu w procedurze zmiany granic jednostek samorządu terytorialnego, nadania statusu miasta, zmiany nazw gmin i miejscowości,
-
bieżącym doradztwie w sprawach dotyczących zmian w podziale terytorialnym,
-
reprezentowaniu jednostek samorządu terytorialnego w postępowaniach sądowoadministracyjnych w sprawach podziału terytorialnego.